Platforma do sprzedaży kursów online – którą wybrać?

W tym artykule prezentuję 6 popularnych platform sprzedaży kursów online, aby pomóc Ci w podjęciu decyzji o zakupie. Przedstawiam także trzy, niewymagające comiesięcznej inwestycji w abonament, rozwiązania na przetestowanie sprzedaży pierwszych kursów online.

Wyobraź sobie, jak by to było, gdybyś stworzyła własny kurs online. 

Taki, który sprzedawałabyś na okrągło. Nie tylko mogłabyś dzielić się swoją fachową wiedzą i doświadczeniem z dziesiątkami, a nawet setkami uczestników, ale także zarabiać bez stresu. 

Zyskowny kurs online pozwoliłby Ci uciec z wyścigu szczurów, w którym za każdą złotówkę musisz sprzedawać cenne sekundy życia na Ziemi (szczególnie jeśli swój biznes opierasz na indywidualnych konsultacjach). Mogłabyś częściej odmawiać nieidealnym klientom i skupić się na tym, co przynosi Ci prawdziwą satysfakcję. 

Kurs online to idealny sposób na skalowanie biznesu.

Brzmi jak bajka? Stworzenie i sprzedaż kursu online wcale nie muszą być trudne. 

Bez względu na to czy chcesz najpierw zbadać grunt i sprawdzić, czy to dobry pomysł dla Twojego biznesu, czy pragniesz od razu rzucić się na głęboką wodę, mam dla Ciebie rozwiązanie.

Dla potrzeb tego artykułu zakładam, że tworzysz już treści w Internecie, np. poprzez wpisy blogowe, grafiki, newsletter, podcast, filmy na YouTube czy nagrania na żywo w mediach społecznościowych. 

Nieobca jest Ci forma video, radzisz sobie z edycją filmów i materiałów audio. Korzystasz z programów graficznych, takich jak Canva.

Materiały te możesz wykorzystać przy tworzeniu pierwszego kursu online. Jeśli tak nie jest, nie martw się. Także w te zagadnienia wprowadzę Cię w serii artykułów 😊.

Jeśli jednak bardzo Ci się spieszy, o tworzeniu kursów online poczytasz i posłuchasz tutaj. Wiele cennych wskazówek uzyskasz także na stronach platform do sprzedaży kursów online, które przedstawiam w dalszej części tego artykułu. 

Kurs e-mailowy

Dobra wiadomość jest taka, że jako twórca cyfrowy, już teraz masz wszystko, czego potrzeba by stworzyć własny kurs online. 

Dowolne przygotowane przez Ciebie materiały (teksty, obrazy, audio, video) możesz wykorzystać do przygotowania kursu online, który będzie dostarczany za pośrednictwem wiadomości e-mail. 

Tak! To takie proste. 

Seria e-maili, która trafi do odbiorców, może stanowić zupełnie dobry początek Twojej przygody z kursami online. 

Możesz zamieścić materiały w chmurze na dowolnym dysku (np. Dropbox, czy Google) i udostępniać kursantom linki do kolejnych części kursu. Do dystrybucji e-maili możesz wykorzystać platformę mailingową, np. MailerLite (który jest nieodpłatny do pierwszego tysiąca subskrybentów).

Zalety:

  • łatwość przygotowania i dostarczenia 
  • niskie koszty
  • niewielkie ryzyko niepowodzenia – pierwsza edycja kursu uczy nas najwięcej o tym, jak daleko nam jeszcze do doskonałości 😊

Wady:

  • brak automatyzacji procesu skutkujący zaangażowaniem czasowym przy logistyce kursu
  • konieczność posiadania osobnej platformy do obsługi płatności
  • część maili wyląduje w spamie.

Kurs za pośrednictwem grupy na Facebooku

Aby dostarczać kurs online, możesz także stworzyć grupę na Facebooku. 

Jeśli wybierz grupę typu „social learning”, Twoje materiały będą mogły być udostępniane w modułach, z plikami różnego typu. Kursanci będą mogli zaznaczać te moduły, które już ukończyli, a Ty zyskasz wgląd w postęp nauki. 

Zalety:

  • łatwość przygotowania i dostarczenia 
  • niskie koszty
  • możliwość budowania społeczności i poznawania jej potrzeb (tak co do zawartości kursu, jak i jego formy: webinar, transmisja live, materiały w formie dokumentu pdf)

Wady:

  • brak kontroli nad medium, poprzez które przekazywane są treści; na Facebooku jesteśmy gościem: przekazywane przez nas treści mogą być cenzurowane,  podlegamy też ograniczeniom technicznym. 

Wtyczka WordPress

Jeśli Twoja strona postawiona jest na silniku WordPress, sprzedaż kursu online możesz prowadzić za pośrednictwem odpowiedniej wtyczki. 

Do najpopularniejszych należą: LearnPress, LearnDash, Tutor LMS, Sensei LMS

Dostępne są wtyczki zarówno bezpłatne, jak i płatne, dla laików i takie, które wymagają odrobiny wiedzy technicznej, a niekiedy zaawansowanego developmentu.

Zalety:

  • możliwość tworzenia nieograniczonej ilości kursów online i ich hostowania,
  • możliwość wyboru spośród wielu płatnych i bezpłatnych wtyczek.

Wady:

  • czasochłonna instalacja i konfiguracja wymagająca wiedzy technicznej,
  • ograniczona funkcjonalność bezpłatnych wtyczek.

Uniwersalne, specjalistyczne platformy do sprzedaży kursów online

Platforma do sprzedaży kursów online

Przedstawiam poniżej 5 platform do tworzenia i sprzedaży kursów online.

Są wśród nich platformy dla profesjonalistów, jak i te przewidziane dla okazjonalnych twórców. Niektóre są proste, inne wyrafinowane. Część jest przystępna cenowo lub oferuje darmowy okres próbny, w przypadku innych  trzeba liczyć się z solidnym wydatkiem. 

Teachable

Publigo

WebtoLearn

FreshLearn

Kajabi

Skyier

Czym kierować się przy wyborze platformy do sprzedaży kursów online?

Zacznij od inwentaryzacji. 

Ustal, ile kursów chcesz sprzedawać i po jakiej cenie jednostkowej. Przetestuj platformę w czasie okresu próbnego. 

Jeśli nie masz pieniędzy, żeby inwestować w opłatę miesięczną, wypróbuj platformę bez stałej opłaty miesięcznej, za to z opłatą transakcyjną za każdy sprzedany egzemplarz kursu. Zawsze możesz zmienić plan na wyższy.

Pod uwagę weź także następujące funkcjonalności platformy:

  • poziom automatyzacji obsługi kursu, w szczególności integrację z programem mailingowym,
  • możliwość sprzedaży pakietów kursów, możliwość upsell’u i downsell’u,
  • opcję klonowania kursu (czyli powielania go na potrzeby kolejnej edycji, bez konieczności pracochłonnego ładowania poszczególnych modułów),
  • język obsługi (nie wszystkie platformy mają menu w języku polskim),
  • komfort nauczania (możliwość uwzględnienia quizów, gamifikacji, wydawanie certyfikatów),
  • obsługiwane rodzaje płatności,
  • rodzaj wbudowanych narzędzi marketingowych,
  • obecność edytora stron lądowania,
  • przejrzystość interfejsu,
  • możliwość uruchomienia modelu subskrypcyjnego,
  • opcję uruchamiania materiałów zgodnie z harmonogramem.

Teachable

Teachable to platforma, która 

  • pozwala projektować kursy online z gotowych dostępnych szablonów, 
  • jest prosta w obsłudze (co ma znaczenie dla początkujących twórców), 
  • ma prosty interfejs i jest przystępna cenowo. 

Oferuje także (w postaci bloga) bezpłatne materiały pełne przydatnych porad i wspomaga budowanie społeczności kursantów. Oferuje jednak ograniczone wsparcie dla marketingu i subskrypcji. Menu tej platformy nie ma polskiej wersji językowej.

Cennik Teachable w marcu 2022 r. 

Teachable oferuje plan bezpłatny z opłatą transakcyjną za każdy sprzedany kurs oraz trzy plany płatne (za 29$, 99$ i 299$ miesięcznie – przy płatności raz na rok albo odpowiednio 39$, 119$ i 299$ miesięcznie – przy płatności comiesięcznej). 

W niższych planach pobierana jest także opłata transakcyjna. 

Wysokość opłaty abonamentowej uzależniona jest od zakresu funkcjonalności, w tym między innymi obecności zintegrowanego marketingu afiliacyjnego, tworzenia prywatnej społeczności kursantów, możliwości wydawania certyfikatów ukończenia kursów, dostępu do szkoleń z umiejętności tworzenia kursów na platformie czy wsparcia własnej domeny twórcy. 

Opinie użytkowników Teachable

Użytkownicy chwalą przydatność platformy dla nowicjuszy, rozsądne ceny, łatwość obsługi nawet dla osób nietechnicznych. 

Jako wady wskazują: skomplikowany system płatności (opłaty transakcyjne oprócz abonamentowych), brak aplikacji na Android, mało przyjazny sposób nawigacji na stronie.

Publigo (do niedawna WP Idea)

System do kursów online Publigo (do niedawna działający pod marką WP Idea) to platforma polska.

Jest to narzędzie do tworzenia i sprzedaży kursów online, które zapewnia wszystko, co niezbędne początkującym autorom kursów bez konieczności integrowania różnych narzędzi. 

Wśród swoich klientów ma wielu znanych polskich blogerów.

Cennik Publigo w marcu 2022 r. 

Publigo dostępne jest w 2 wersjach: 

  • BOX (jako wtyczka do WordPressa) i 
  • GO (z hostingiem treści w chmurze). 

Plany w Publigo GO w miesięcznym cyklu rozliczeniowym kosztują:  97 zł, 157 zł i 247 zł miesięcznie; w rocznym cyklu rozliczeniowym to odpowiednio: 83 zł, 133 zł i 208 zł miesięcznie. 

Wysokość opłaty abonamentowej uzależniona jest od ilości dostępnych opcji, wśród których są: 

  • możliwość integracji z własnym sklepem internetowym (WeeCommerce, PrestaShop, Shoper),
  • możliwość dodawania wariantów cenowych, quizów i testów wiedzy, 
  • program partnerski, 
  • limity czasowe dla kursów, 
  • pojemność hostingu dla video.

Publigo Box przewiduje stałą opłatę jednorazową w 3 planach, za: 997 zł, 1597 zł albo 2497 zł. 

Ta opłata jednorazowa pozwala używać wtyczki bez ograniczeń czasowych. Wsparcie i aktualizacja przez pierwszy rok od zakupu są uwzględnione w cenie. 

Przez 15 dni można testować Publigo za darmo. Dodatkowo każdy plan objęty jest 30-dniową gwarancja umożliwiająca odzyskanie pieniędzy bez podania przyczyny.

Użytkownicy Publigo najbardziej cenią: 

  • sprawny suport klienta, 
  • prostotę obsługi, 
  • przystępność cenową. 

Wadą platformy w wersji GO utrata dostępu do konta i wszystkich danych w przypadku zaprzestania opłacania abonamentu.

Webtolearn

Webtolearn to polska platforma dla marketerów, nauczycieli i wykładowców, organizatorów, przedsiębiorców i twórców internetowych. Na polskim rynku działa od 6 lat.

Cennik Webtolearn z marca 2022 r. 

Webtolearn oferuje 3 standardowe plany za 97 zł, 197 zł i 397 zł miesięcznie, przy płatności miesięcznej i odpowiednio 970 zł, 1970 zł i 3970 zł przy płatności rocznej. 

Dodatkowo możliwe jest skonstruowanie  planu indywidualnego. 

Zdaniem jej współtwórcy, platforma ta przygotowana jest tak, by maksymalizować konwersję sprzedaży kursów online i wdrażać opcje, o które proszą klienci.

Webtolearn jest chwalony za elastyczność i dobre ceny. 

FreshLearn

Platforma do sprzedaży kursów online

FreshLearn to platforma, która szczyci się tym, że pozwala na szybką monetyzację posiadanej wiedzy. Kurs na niej można stworzyć i sprzedać już w 60 minut. 

Korzystanie z niej nie wymaga umiejętności kodowania. 

FreshLearn nie ma polskiej wersji językowej.

Cennik FreshLearn z marca 2022 r. 

FreshLearn oferuje plan bezpłatny z opłatą transakcyjną za każdy sprzedany kurs oraz dwa plany płatne ( 25$ i 41$ miesięcznie – przy płatności raz na rok albo odpowiednio 29$ i 59$ miesięcznie – przy płatności comiesięcznej). 

Wśród zalet FreshLearn klienci wymieniają przyjazny interfejs i korzystne warunki cenowe. 

Na niekorzyść FreshLearn, ich zdaniem, przemawia niska prędkość ładowania video.

Kajabi

Platforma do sprzedaży kursów online

Kajabi to uniwersalna platforma edukacyjna, która obsługuje przedsiębiorców w ponad 120 krajach. 

To właściwie cały system zarządzania nauką online. 

Kajabi pomaga nie tylko  w projektowaniu i sprzedaży kursów online, ale też w projektowaniu strony internetowej, marketingu i  budowaniu relacji ze społecznością kursantów. Udostępnia wiele szablonów, które można dowolnie dostosowywać, a także zapewnia hosting treści.

Oferuje wiele funkcji marketingowych i brandingowych, szybkie wsparcie dla twórców i użytkowników i łatwy interfejs, który nie wymaga umiejętności kodowania. 

Dostarcza także wielu narzędzi do analiz i raportowania. 

Integruje się z ponad 500 dalszymi programami. 

Umożliwia kursantom naukę w wybranym miejscu poprzez aplikację mobilną. 

Kajabi nie jest dostępne w języku polskim.

Cennik Kajabi

Kajabi oferuje do wyboru trzy abonamenty w cenie 119$, 159$ i 319$ za miesiąc – przy płatności rocznej i odpowiednio 149$, 199$ i 399$ miesięcznie – przy płatności comiesięcznej. Bezpłatny okres próbny wynosi 14 dni.

Opinie użytkowników Kajabi

Użytkownicy cenią Kajabi za liczne dostępne opcje, zintegrowanie w jednej platformie wielu usług, łatwość obsługi. 

Wśród wad wymieniają: nadmierną ilość dostępnych opcji, słabe możliwości dostosowywania do indywidualnych potrzeb i wysoką cenę, szczególnie dla początkujących.

Skyier 

Platforma do sprzedaży kursów online

Skyier to platforma, która umożliwiabudowanie stron internetowych, sprzedaż kursów i produktów cyfrowych oraz prowadzenie społeczności i webinarów. Posiada wszystko, co niezbędne do prowadzenia zyskownego biznesu online.

Cennik Skyier

W tych cenach użytkownik ma dostęp do wszystkich funkcjonalności, bez ograniczeń w zakresie ilości dodawanych produktów, wgranych materiałów szkoleniowych czy uczestników. 

Platforma oferuje 2 plany cenowe: 39 zł +6% od transakcji (netto) lub 79 zł + 3% od transakcji (netto).

Opinie użytkowników

Użytkownicy najbardziej cenią Skyier za:

  • obsługę klienta
  • prostotę i łatwość obsługi platformy
  • wsłuchiwanie się w “potrzeby” użytkowników

Podsumowanie:

Przedstawiłam kilka sposobów na tworzenie i sprzedaż kursów online. 

  • Dla testujących pierwsze kursy i rozpoczynających rozdział sprzedaży kursów, niedysponujących obszerną listą mailingową, najlepsze będą niskonakładowe narzędzia takie jak kurs za pośrednictwem e-mail albo grupy Facebooka; to najprostsze i najtańsze sposoby, które pozwolą przekonać się, czy tworzenie i sprzedaż kursów online dobrze pasuje do prowadzonego biznesu.
  • Bardzo wymagający autorzy, którzy w jednej platformie chcą zorganizować cały proces obsługi kursów online, powinni zdecydować się na uniwersalną platformę edukacyjną Kajabi.
  • Większości twórców przypadnie do gustu któraś z platform ze średniej półki: Teachable lub FreshLearn – do zdobywania rynków zagranicznych, zaś Publigo i Webtolearn w przypadku specjalizowania się na rynku krajowym. 

Ufam, że przedstawione tu informacje okazały się dla Ciebie przydatne i jesteś na dobrej drodze, aby podjąć decyzję, która platforma do tworzenia kursów online jest dla Ciebie najlepsza. 

Zachęcam Cię do pobrania bezpłatnej wersji wybranej platformy i przetestowania jej możliwości i osobistej oceny przyjazności jej obsługi oraz funkcjonalności.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu i promocji kursu on-line, zapraszam Cię na niezobowiązującą rozmowę, podczas której dowiesz się, w jaki sposób może wesprzeć Cię wirtualna asystentka. Napisz do mnie i umów się na spotkanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.