Jak stworzyć plan treści do Twoich kanałów komunikacji, by działać skuteczniej?

Jak stworzyć plan treści do Twoich kanałów komunikacji, by działać skuteczniej?

Wiesz, że powinnaś regularnie publikować w mediach społecznościowych. Wiesz, o tym dobrze, bo każdy guru od marketingu powtarza to jak mantrę. Co z tego, skoro nie masz na to czasu i co gorsza, nie wiesz, co właściwe powinnaś publikować. Wydaje Ci się, że wszystko już zostało powiedziane w Twojej branży.

Znasz to?

A gdybym powiedziała Ci, że rozwiązaniem Twoich problemów jest plan treści do Twoich kanałów komunikacji? Chcesz wiedzieć, jak taki plan stworzyć? Zapraszam do lektury.

1. Sprawdź, o co pytają klienci

Zakładam, że masz stworzoną personę swojego klienta, więc nie będę tu pisać o tym, dlaczego i jak ją stworzyć. Jeśli jednak do tej pory tego nie zrobiłaś, koniecznie zadbaj o to, by wiedzieć, kto jest Twoim klientem.

Pierwszy etap tworzenia planu treści, to poszukiwanie na nie pomysłów, a zarazem badanie potrzeb Twojej grupy docelowej.

Jak to zrobić?

Zacznij od wypisania wszystkich pytań, jakie zadają Ci Twoi klienci. O co najczęściej pytają?

Następnie przejrzyj hasła związane z Twoją branżą, które klienci wpisują w wyszukiwarkę Google. To prawdziwa skarbnica wiedzy i pomysłów na treści.

Przykład: zajmujesz się montowaniem podcastów. Czego szukają Twoi klienci? Z pewnością zastanawiają się, jaki mikrofon muszą mieć, czy w ogóle muszą mieć mikrofon? Zrób ranking dostępnego sprzętu. Podpowiedz, jak zacząć nagrywać podcast, jeśli ktoś nie chce inwestować od razu kasy w profesjonalny sprzęt.

Przejrzyj również blogi i media społecznościowe innych osób z Twojej branży. Zobacz, o czym oni mówią i piszą. Może masz inny punkt widzenia na sprawy, które omawiają? Przedstaw go.

PROTIP

Pozbądź się syndromu oszusta. Niech przed tworzeniem treści nie powstrzymuje Cię przekonanie, że wszystko już zostało powiedziane w Twoim temacie.

Nie wmawiaj sobie, że przecież inni wiedzą lepiej, mają więcej doświadczenia, itp.

Tworząc treści, nawet na oklepane tematy, dodajesz do nich swój pierwiastek, coś unikalnego — Twój styl wypowiedzi, Twoje spojrzenie na dany temat, Twoje doświadczenia z nim związane.

Stwórz bazę pomysłów na treści np. w Asanie lub Airtable. Regularnie ją przeglądaj i uzupełniaj.

2. Określ cel

Co chcesz osiągnąć, publikując w swoich kanałach komunikacji? Zbudować pozycję eksperta, poszerzyć swoje zasięgi, zdobyć nowych klientów, pogłębić relację z obecnymi?

Myślę, że każdy z tych celów, będziesz chciała realizować po trochu.

Warto jednak uświadomić sobie, po co w ogóle tworzysz treści, by nie tracić czasu i energii na coś, co nie przybliża Cię do realizacji Twoich celów biznesowych.

To zadanie spełnia właśnie dobrze przygotowany plan treści.

3. Wybierz tematy i formaty dla Twoich treści

Wiem, że prowadząc swój biznes, masz mało czasu na ciągłe tworzenie nowych materiałów. Dlatego zdradzę Ci mój sposób, który z jednej strony zapewni Ci systematyczną obecność w Twoich kanałach komunikacji, a z drugiej pozwoli zaoszczędzić czas.

Wybierz ze swojej bazy pomysłów 4 tematy, które chciałabyś poruszyć w danym miesiącu. Omów je we wpisie na blogu, w odcinku podcastu, w wideo na YT, w newsletterze (wybierz kanał i format, w którym czujesz się najlepiej). Niech to będzie Twój “grubasek”, czyli główna treść, wokół której obudujesz swoją komunikację w innych kanałach.

Następnie z “grubaska” wybierz mikro części, które opublikujesz jako posty w mediach społecznościowych. I proszę bardzo. Główny trzon planu treści masz gotowy.

Formaty postów

No dobrze. Masz już treści. Teraz kolejny etap, to wybór formatów ich publikacji w mediach społecznościowych. Korzystaj ze wszystkich dostępnych. Na przykład dla postów edukacyjnych wybierz formę karuzeli na Instagramie i Facebooku lub infografikę, dla postów “rozrywkowych” świetne są rolki, dla postów budujących relację sprawdzą się Twoje zdjęcia lub grafiki z opisem albo wideo oraz stories na Instagramie.

Wypisz wszystkie pomysły, które chciałabyś wykorzystać. Szukaj ciekawych inspiracji nawet na profilach z innej branży.

O tym jak powinna wyglądać proporcja treści poszerzających zasięgi, budujących relację i sprzedażowych napiszę w następnym wpisie.

4. Stwórz plan treści

Masz już listę pomysłów na treści, określiłaś cel, który chcesz osiągnąć, wybrałaś kanały komunikacji i formaty publikowanych tam treści. A teraz wisienka na torcie, czyli plan treści.

Osadzamy Twoje materiały w czasie.

Najprostszy sposób to harmonogram publikacji stworzony w Excelu lub Arkuszach Google. Ja lubię korzystać z Asany, bo mogę od razu przypisać zadania do wykonania. Plan treści możesz zrobić również we wspomnianym już przeze mnie Airtable lub w Notion, Trello bądź w ClickUp.

Wybierz narzędzie, które Tobie będzie najbardziej pasowało.

Tak wygląda plan treści, który stworzyłam dla mojej klientki.

Zachęcam Cię do opracowania własnego planu treści.

Dlaczego?

Wreszcie przestaniesz zastanawiać się, co dziś powinnaś opublikować. Mając taki harmonogram, będziesz mogła z wyprzedzeniem napisać teksty, przygotować grafiki, nagrać rolki czy wideo. Twoje treści wreszcie będą pracowały na realizację Twoich celów biznesowych. Zaoszczędzisz sobie frustracji i poczucia, że zaniedbujesz swój marketing.

Czyż to nie wystarczające powody, by poświęcić kilkadziesiąt minut i stworzyć plan treści? Czujesz, że potrzebujesz wsparcia w zaplanowaniu swojej komunikacji? Porozmawiajmy i sprawdź, jak mogę Ci pomóc.

Czy tworzysz plan treści? Co sprawia Ci największą trudność w jego przygotowaniu? Daj mi znać w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.