Jak zatrudnić wirtualną asystentkę?
No i nadszedł ten moment. Dojrzałeś do decyzji, że czas poszukać wsparcia, by móc dalej rozwijać swój biznes. Przeanalizowałeś wszystkie za i przeciw i Twój wybór padł na wirtualną asystentkę. Zostało Ci tylko znaleźć tę jedyną, idealną, która spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Zastanawiasz się pewnie gdzie i od czego rozpocząć poszukiwania. Pozwól, że podpowiem Ci jak zatrudnić wirtualną asystentkę, która pomoże rozwijać Twój biznes.
Jak zatrudnić wirtualną asystentkę krok po kroku?
Przede wszystkim zastanów się jakie zadania chcesz oddelegować swojej przyszłej asystentce. O tym jak robić to skutecznie, przeczytasz w tym wpisie. Zrób porządny rachunek sumienia i wypisz zadania, których nie lubisz robić, które sprawiają Ci trudność, albo zajmują Ci zbyt dużo czasu. Kalkuluj, które Twoje działania mieszczą się w tzw. wyższej stawce godzinowej, a które w niższej, więc bardziej opłaca się je oddelegować. Więcej na temat wysokich i niskich stawek godzinowych przeczytasz TUTAJ.
Uzbrojony w listę zadań do oddelegowania określ jakich kompetencji oczekujesz od osoby, która miałaby te obowiązki od Ciebie przejąć. Zastanów się, czy szukasz doświadczonej wirtualnej asystentki, która od razu szybko wdroży się w nowe zadania, czy może masz czas i chęci, by nieco podszkolić osobę, która dopiero zaczyna w branży wirtualnej asysty. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. Miej jednak na uwadze to, że doświadczona wirtualna asystentka będzie miała wyższą stawkę za godzinę.
W ten sposób dochodzimy do kolejnej istotnej kwestii. Zanim rozpoczniesz poszukiwania idealnej wirtualnej asystentki, określ swój budżet. Ile jesteś w stanie zapłacić za zdalne wsparcie dla Twojego biznesu? Rozważ to dokładnie i miej na uwadze, że wirtualna asystentka również jest przedsiębiorcą.
Gdzie szukać wirtualnej asystentki?
Masz już sprecyzowaną listę zadań, wiesz jakich kompetencji oczekujesz od asystentki i ile chciałbyś jej zapłacić za usługi. Nadszedł więc czas na poszukiwania. No dobrze, tylko gdzie i jak szukać?
Zacznijmy od “gdzie”. Masz kilka możliwości. Najprostsza to zamieścić ogłoszenie na swojej stronie www i na swoich profilach w mediach społecznościowych. Z pewnością możesz liczyć na to, że wieści szybko się rozniosą. Jeśli masz swój newsletter, wyślij do czytelników informację, że poszukujesz zdalnego wsparcia. Kto wie, może wśród Twoich subskrybentów ukrywa się ta idealna wirtualna asystentka?
Dobrym pomysłem jest również podpytać znajomych przedsiębiorców. Być może któryś z nich korzystał już lub korzysta z usług wirtualnej asystentki i chętnie Ci jakąś polecić. Wiadomo, że najlepiej jest zatrudnić osobę z polecenia – pewną i sprawdzoną.
Częstą praktyką jest również poszukiwanie zdalnego wsparcia na grupach branżowych i biznesowych na Facebooku. Swoje ogłoszenie możesz zamieścić tutaj:
- Wirtualna Asystentka – ogłoszenia, informacje, wsparcie
- Biznes online i blogowanie od kuchni by PSC
- Biznes kobiecym okiem – Szczęśliwe w biznesie
- Wirtualne asystentki i freelancerzy – nie tylko praca zdalna – oferty
Wiele wirtualnych asystentek ma również profile na LinkedIn, więc warto również i tam zajrzeć.
Jeśli natomiast nie masz ochoty lub czasu na samodzielne przeprowadzanie rekrutacji, możesz skorzystać z usług headhuntera, który znajdzie dla Ciebie idealną kandydatkę na Twoją asystentkę.
Jak szukać wirtualnej asystentki?
Wiesz już gdzie szukać, więc teraz zajmiemy się odpowiedzią na pytanie “jak”. Nadszedł moment na stworzenie ogłoszenia.
Miałam okazję widzieć już wiele ogłoszeń osób poszukujących wsparcia dla swojego biznesu. Jedne były obszerne i treściwe, inne bardzo lakoniczne, w stylu: “Szukam wirtualnej asystentki.”
Uprzedzę Cię, że zamieszczając ogłoszenie na grupach facebook’owych powinieneś liczyć się z kilkunastoma, jeśli nie kilkudziesięcioma zgłoszeniami. Jeśli więc chcesz oszczędzić sobie nieco czasu na weryfikacji ich wszystkich, w ogłoszeniu musisz precyzyjnie określić swoje wymagania co do kandydatów. Im dokładniej napiszesz, kogo szukasz, tym większe jest prawdopodobieństwo, że dostaniesz zgłoszenia od osób spełniających Twoje oczekiwania.
Co powinno znaleźć się w ogłoszeniu?
Zacznij od przedstawienia siebie i swojego biznesu. Krótko napisz, czym się zajmujesz i w jakiej branży działasz. Następnie podaj powody, dla których szukasz wirtualnej asystentki.
Określ jakiej osoby szukasz. Jakimi cechami charakteru powinna się odznaczać, jakimi wartościami kierować. Napisz także, czy wymagasz doświadczenia, czy też nie. W dalszej części ogłoszenia wskaż zadania, które chcesz oddelegować swojej przyszłej wirtualnej asystentce
Na koniec określ formę, w jakiej zainteresowane osoby mogą aplikować i nie zapomnij podać swoich danych kontaktowych. Napisz również do kiedy oczekujesz na zgłoszenia.
Jak może wyglądać rekrutacja?
To, w jaki sposób przeprowadzisz rekrutację, zależy tylko od Ciebie. Jeśli jednak chcesz zatrudnić wirtualną asystentkę, z którą będzie Ci się dobrze współpracowało, poświęć więcej czasu i uwagi procesowi wyboru właściwej osoby.
W sytuacji, gdy otrzymasz tylko kilka zgłoszeń, które dokładnie odpowiadają na Twoje ogłoszenie, ich weryfikacja i wybór kandydatki nie zajmie Ci dużo czasu. Bardziej jednak prawdopodobne jest, że tych zgłoszeń będzie dużo więcej, wówczas cały proces znacznie rozciągnie się w czasie. Poza tym spośród tych wszystkich ofert trudno będzie Ci wyłuskać odpowiednią osobę. Co zrobić w takiej sytuacji? Przeprowadź rekrutację dwu- lub trzyetapową.
Wyboru swojej przyszłej wirtualnej asystentki możesz dokonać w dwóch prostych etapach:
- weryfikacja przesłanych zgłoszeń i wyselekcjonowanie 3-4 osób do dalszego etapu,
- przeprowadzenie rozmów z tymi osobami i wybór idealnej kandydatki.
Może się jednak zdarzyć tak, że nie będziesz w stanie określić na podstawie jedynie przesłanych zgłoszeń, które osoby potencjalnie spełniałby Twoje wymagania. W takiej sytuacji rozważ dodanie jeszcze jednego etapu do rekrutacji. Może ona wówczas wyglądać tak:
- weryfikacja przesłanych zgłoszeń i wyselekcjonowanie kilku lub kilkunastu osób do dalszego etapu,
- zadanie próbne i wybór na jego podstawie 3-4 osób, z którymi przeprowadzisz rozmowę,
- rozmowy z tymi osobami i wybór idealnej kandydatki.
Decydując się na przeprowadzenie zadania próbnego, postaraj się, by faktycznie weryfikowało ono umiejętności kandydatek. Pamiętaj jednak, by nie było ono zbyt rozbudowane i czasochłonne.
Postaraj się również nie pomijać etapu polegającego na rozmowie. Nawet jeśli wydaje Ci się, że zgłoszenie oraz wyniki zadania próbnego dostarczyły Ci wszystkich niezbędnych informacji. Dzięki interakcji z drugą osobą jesteś w stanie ocenić czy odpowiada Ci jej styl bycia, energia, sposób komunikacji. To przecież ważne dla udanej współpracy, by nadawać na tych samych falach.
Mam nadzieję, że mój dzisiejszy wpis ułatwi Ci poszukiwania właściwej wirtualnej asystentki. Zapraszam Cię również do zapoznania się z moją ofertą. Być może nie będziesz musiał dłużej szukać. Aby się o tym przekonać, skontaktuj się ze mną i umów na rozmowę.